سال ۸۵ و اتفاقات مهم موسیقی ایران در این سال

 

سال ۸۵ شاهد اتفاق هاى زیادى براى موسیقى ایران بود، اما بیش از این که سال اتفاق هاى موسیقى باشد، سال چهره هاى موسیقى و فعالیت ها و اخبار جدید آنها بود؛ چهره هایى که آمدند و چهره هایى که رفتند. چهره هایى که با آمدنشان خبر یک روزنامه ها شدند و چهره هایى که با رفتنشان نخستین تیترها را ساختند. اگرچه نمى توان ازکنار اتفاق هاى مهمى که در موسیقى امسال رخ داد، به راحتى گذشت.

کنسرت ها :

بى شک مهم ترین کنسرت هاى موسیقى در سال ،۸۵ اجراى قطعه «نى نوا» ساخته «حسین علیزاده» به وسیله گروه زهى پارسیان و کنسرت گروه دستان بودند.قطعه «نى نوا»ى حسین علیزاده که یکى از شنیدنى ترین قطعات ساخته شده اوست، به همت بچه هاى ارکستر پارسیان در آخرین روزهاى تابستان در کاخ نیاوران اجرا شد؛ کنسرتى که مخاطبان بسیارى را راضى کرد. گروه موسیقى دستان نیز که سعى شان بر این است هرسال در ایران برنامه اى را اجرا کنند، به اجراى قطعات جدید پرداختند. بارزترین ویژگى کنسرت هاى این گروه را باید در اجراى قطعات نو در هر کنسرت و اجتناب از تکرار دانست. نوازندگان و آهنگسازان این گروه که همگى از معتبرترین موسیقیدانان ایرانى هستند، سال هاست که کنار هم ساز زده اند و لهجه هاى موسیقایى هم را قبول دارند. این گروه امسال «سالار عقیلى» را به عنوان خواننده جدیدش با خود همراه کرد.گروه موسیقى کامکارها نیز که لقب ماندگارترین گروه موسیقى ایران را از آن خود کرده است، در کنسرتى بزرگ در تالار وزارت کشور به اجراى کنسرتى به نام « شور کامکارها» پرداخت. در این کنسرت همه گروه حاضر بودند و قطعات جدیدى را در دو بخش ایرانى و کردى به صحنه بردند.اما یکى دیگر از کنسرت هاى به یادماندنى امسال کنسرت موسیقى گروه «نفر» به سرپرستى «محسن نفر» و آواز «حسین علیشاپور» بود و سر و صداى زیادى به پا کرد و مخاطبان زیادى را جذب کرد.نفر که سال ها از موسیقى صحنه اى دور بود، امسال با بهره گیرى از آواز علیشاپور، کنسرت خوبى را در خلال برنامه هاى جشنواره موسیقى فجر در تالار اصلى تئاتر شهر به صحنه برد. علیرضا قربانى خواننده جوان ارکستر موسیقى ملى ایران نیز تصمیم به همکارى با گروه موسیقى «ایرانى» گرفت و دانسته هایش در آواز ایرانى را در سه شب در تالار وحدت عرضه کرد. در میان کنسرت هاى موفق خارجى هم باید به کنسرت استاد شجریان به همراه گروه جدیدش در یونسکو اشاره کرد. او که سال ها با ترکیب اصلى حسین علیزاده، کیهان کلهر و پسرش همایون کار کرده بود، امسال تصمیم به جدایى از آنها و پیوستن به گروهى جدیدى با بهره گیرى از نوازندگانى چون «سعید فرجپورى» کمانچه،«محمد فیروزى» عود و«همایون شجریان» تنبک وخواننده و مجید درخشانى به عنوان نوازنده تار گرفت. این گروه تصمیم دارند تا در بهار ۸۶ کنسرتى بزرگ را در تهران ترتیب دهند که قطعات آن از آهنگسازى هاى درخشانى،«شجریان»، «فرجپورى» است

برگزارى کلاس هاى آواز شجریان



اگر مهم ترین اتفاق موسیقى سال را برگزارى مستر کلاس هاى آواز استاد آواز ایرانى ندانیم، بى شک مى توان آن را در زمرهاستاد محمد رضا شجریان مهم ترین ها برشمرد.در اقدامى فرهنگستان هنر اعلام کرد تصمیم به برگزارى مستر کلاس هاى آواز ایرانى با حضور محمدرضا شجریان دارد و از پس تمام علاقه مندانى که آشنایى با ردیف دستگاهى موسیقى ایران داشتند مى توانستند مدارکشان را فرستاده و در تست صدا شرکت کنند. حدود ۴هزار نفر در این کلاس ها که به صورت رایگان برگزار مى شد شرکت کردند و تست هاى صدا به وسیله شاگردان استاد یعنى «حمیدرضا نوربخش» ، «على جهاندار» «على کرامتى» و «مظفر شفیعى» گرفته شد تا نهایتاً ۱۵۰ نفر از میان آنها انتخاب شدند. اگرچه دو هفته پیش نخستین جلسه این کلاس ها آغاز شد اما تست هاى دیگرى گرفته مى شود تا این تعداد به ۳۰ نفر برسد. شجریان دوره زمانى خاصى را براى این کار در نظر نگرفته است و اعلام کرده تا هر زمانى که لازم باشد این کلاس ادامه پیدا خواهد کرد.

اما برگزارى این کلاس که سالها خلأ آن حس مى شد از سوى استاد آواز ایران، اتفاق مهمى بود.شجریان که شاگردان بسیار محدودى داشت، بالاخره بعد از این همه سال تصمیم گرفت دانشش را به بخش وسیع ترى از علاقه مندان آواز ایرانى که طرفداران زیادى هم در قشر جوان دارد، انتقال دهد.او در مصاحبه اى در مورد وضعیت آواز ایران و علاقه جوانان به آن گفته بود: «خوشبختانه جوان ها، بخصوص در ایران، خیلى به موسیقى خودشان توجه کرده اند و هنرمندان جوان بسیار زیادى در سالهاى مختلف داریم که خیلى خوشحال کننده است و خیلى بیش از سابق است. این خود نشان دهنده این است که مردم به اصالت ها و فرهنگ خودشان که زبان موسیقى شان است توجه دارند و فرزندانشان را تشویق مى کنند که این موسیقى را یاد بگیرند. اکنون هنرجویان بسیار زیادى در سرتاسر کشور داریم، چه در تهران چه در شهرستانها، که شناسایى نشده اند، ولى اینها کارشان را مى کنند. امیدواریم که دولت به فکر بیفتد و راهى باز بکند که این استعدادها شکوفا و معرفى بشوند به جامعه، تا تشویق بشوند و به کارشان ادامه بدهند. سال هاست که مى بینیم هنرجویان و علا قه مندان به هر درى مى زنند تا آواز بیاموزند، اما نتیجه رضایتبخشى به دست نمى آید و نمى توانیم چند نفر را پیدا کنیم که پرچم آواز ایران را در دست بگیرند اما ناامید نیستم و استعدادهایى را دیده ام که نور امید را در دلم روشن کرده است»

او در این کلاس قصد ندارد دانسته هاى پیشین هنرجویان را نادیده بگیرد و آموزش را از آغاز شروع کند، بلکه معتقد است به آنان کمک خواهد کرد تا راه را درست تر ادامه دهند. شجریان دو مشکل عمده را در میان آوازخوانان ایران عنوان مى کند: «این که از صدایشان استفاده درست نمى توانند بکنند و فقط مى توانند در یک محدوده اى بخوانند؛ آنان از اول به تکنیک توجه نکرده اند و فقط ردیف یاد گرفته اند.هیچ جایى خوانندگانش به اندازه ایران ضعف ندارند و از هر ۱۰ خواننده ایرانى ۹ نفر خارج مى خوانند و این برمى گردد به نبودن کلا س هاى خوب آواز.نکته دوم هم این است که اغلب شعر را فداى ملودى و ردیف و گوشه مى کنند و این بى انصافى است.در سال ۱۳۷۱ به دعوت مرکز حفظ و اشاعه آثار موسیقى قرار شده بود دوره اى عالى براى خوانندگان برگزار کنم و ۱۱۵ نفر ۱۱۵ نوار کاست ارائه کرده بودند اما نتوانستم حتى یک نفر را انتخاب کنم زیرا اغلب آنان یا از نظر تکنیکى مشکل داشتند و یا فالش مى خواندند.همین اتفاق باعث شده بود که او به فکر بیفتد که موضوع چیست؟ ردیف را همه درس مى دهند اما هیچکس به دنبال تکنیک نیست، دنبال صداسازى نبوده اند و پیگیرش نیستند و اگر هم مشکل را پیدا کرده اند راه درمان را نشان نداده اند.»

على جهاندار (خواننده) هم که خود از شاگردان شجریان است، گفت: متأسفانه جوانان موسیقى ایرانى که در بخش آواز فعالیت مى کنند به بیراهه رفته و گوش موسیقیایى آنها خراب شده است.مدرسان آواز نقش بسیار مهمى در تعلیم جوانان دارند و متأسفانه بیشتر مدرسان تعلیم درستى ندیده اند که بتوانند شاگرد را به سیر تعالى که درست خواندن است برسانند.کارگاه هاى آموزشى شجریان بسیار آموزنده است؛ حتى آنهایى که سالیان سال در کنار محمد رضا شجریان با عنوان شاگرد و همراه حضور داشته اند مسائل جدیدى را مى شنوند که بسیار جذاب و مفید است و اگر کسى بتواند از پس این کلاسها برآید با ریاضت و تمرین مداوم مى تواند مسیر صحیح آواز ایرانى را طى کند.

 

 

اسکار های موسیقى :

چندین و چندسال پیش استاد شجریان، کیهان کلهر و حسین علیزاده براى آلبوم « فریاد » کاندیداى دریافت بزرگترین جایزه دنیاى موسیقى یعنى جایزه گرمى شدند، اگرچه از دریافت آن بازماندند. پس از آن کیهان کلهر به همراه شجاعت حسین خان براى آلبوم هاى «غزل» کاندیداى دریافت این جایزه شد، اما امسال براى سومین بار ایرانى ها نماینده اى را در بخش موسیقى کلاسیک جهان داشتند ولى چنانکه پیش بینى مى شد، این کار مشترک حسین علیزاده و ژیوان گاسپاریان نتوانست جایزه اول گرمى را در این بخش به خود اختصاص دهد و میدان را به رقیبى از آفریقاى جنوبى وانهاد. ۲۳ بهمن ماه، مراسم اختتامیه چهل و نهمین دوره جایزه گرمى برگزار شد و برندگان ۹۰ رشته شناخته شدند و در بخش موسیقى کلاسیک جهان، آلبوم «متبرک» از آفریقاى جنوبى بود که برنده این جایزه شد. این آلبوم براى دهمین سال استقلال کشور آفریقاى جنوبى ساخته و از سوى گروه سووتو اجرا شده بود.

موسیقى فیلم :

امسال موسیقیدانان برجسته ایران در زمینه موسیقى فیلم کارهاى به یادماندنى ساختند.کیهان کلهر در پروژه ساخت موسیقى فیلمى به کارگردانى فرانسیس فورد کاپولا کارگردان سه گانه «پدرخوانده» همکارى کرد.«ازوالدو گولیف» آهنگساز مشهور آرژانتینى از نوازندگى کیهان کلهر در موسیقى فیلم «جوانى بدون جوانى» اثر «فرانسیس فورد کاپولا» استفاده کرد و کلهر در کشور رومانى مشغول ضبط قطعاتى به صورت تکنوازى با ساز کمانچه شد. کلهر که پیش از این آهنگسازى بخش هایى از موسیقى فیلم مستند جاده ابریشم را که محصول شبکه NHK ژاپن بود، با همکارى ژائو ژیپینگ (آهنگساز چینى) برعهده گرفته بود و هرساله کنسرت هاى زیادى را در کشورهاى مختلف برگزار مى کند، پیشنهاد گولیف را پذیرفت.حسین علیزاده، نوازنده و آهنگساز تواناى ایرانى نیز پس از سالها که در زمینه موسیقى فیلم اثرى نساخته بود، ساخت موسیقى مجموعه تلویزیونى « زیر تیغ» را به عهده گرفت.وسیقى که با فضاى این مجموعه همخوانى دارد و بخصوص در لحظات تراژیک به کمک صحنه ها مى آید.او در ساخت این موسیقى همچون دیگر کارهایش تمامى از سازهاى ایرانى بهره گرفت و توانست فضاى کلى اثر را به خوبى در موسیقى اش نمایش دهد.کامبیز روشن روان نیز با ساخت موسیقى فیلم «بچه هاى ابدى» از ساخته هاى پوران درخشنده موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین موسیقى فیلم از بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر شود.انتشار آلبوم «گذر» پیمان یزدانیان که به عنوان سومین آلبوم از مجموعه موسیقى فیلم هایش منتشر شد، اتفاق تازه اى براى موسیقى فیلم ایران بود.او در این آلبوم قطعاتى از موسیقى فیلم هاى«گاهى به آسمان نگاه کن» ساخته کمال تبریزى، «چهارشنبه سورى» ساخته اصغر فرهادى، «سیماى زنى در دوردست» به کارگردانى على مصفا و «پرنده باز کوچک» ساخته رهبر قنبرى گنجاند. فضاى این آلبوم نیز همچون اکثر آثار یزدانیان داراى سبک و سیاق ویژه اوست که در استفاده از سازهاى کششى همچون ویولن، ویولن سل و کنترباس علاقه زیادى دارد.

جشن خانه موسیقى

هشتم مهرماه امسال هفتمین جشن خانه موسیقى که مهم ترین تشکل موسیقیدانان ایران است در تالار وحدت با حضور جمع کثیرى از هنرمندان و علاقمندان برگزار شد.این مراسم همزمان با روز جهانى موسیقى و گرامیداشت یاد و نام مولانا، تحت عنوان «شب موسیقى» با حضور بزرگان و هنرمندان برجسته وبا تجلیل از فرهاد فخرالدینى،کیخسروپورناظرى،شهرام ناظرى وحسین علیزاده شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد.از جمله بخش هاى مهم این مراسم اجراى قطعاتى در نعت پیامبر(ص) به مناسبت سال پیامبر اعظم بود که گروه «انوار عرفان تربت جام»به سرپرستى «نور محمد در پور» از استان خراسان قطعه اى از موسیقى مقامى شرق خراسان آن را اجرا کردند. پخش کلیپ هایى در یادمان استادان تجویدى و پاور، از دیگر بخش هاى این مراسم بود.اجراى گروه موسیقى «جوان» به سرپرستى «محمد على کیانى نژاد» از دیگر بخش هاى جشن خانه موسیقى بود که با حضور هنرمندان و مسؤولان برگزار شد.

ثبت موسیقى ردیفى ایران در یونسکو:

با این که پرونده موسیقى ردیفى ایران از سال ۸۳ براى ثبت در فهرست میراث معنوى یونسکو مطرح شده بود، اما امسال هم این قضیه سرانجامى پیدا نکرد و باز هم به تأخیر افتاد. برنامه ارائه این پرونده که تا کنون به علت کمبود منابع مالى، آماده نبودن ساخت فیلم مستند کوتاه و بلند ردیف هاى موسیقى وبه طور کلى حاضر نشدن پرونده چندین به تعویق افتاده بود، این بار نیز به علت تغییر ضوابط ثبت پرونده هاى میراث معنوى یونسکو و اعلام نشدن ضوابط جدید از جانب این سازمان دست کم به سال آینده موکول شد.پس از تعیین و اعلام ضوابط کنوانسیون ۲۰۰۳ که هم اکنون برنامه شاهکارهاى معنوى یونسکو در آن قرار دارد، زمان ونحوه پرونده هاى ارسالى مشخص خواهد شد وپیش از آن نظرى قطعى در این مورد نمى توان اعلام کرد.در حالى که یونسکو پیش از این اعلام کرده بود به دلیل حل شدن موسیقى نواحى و مقامى کشورها در فرایند جهانى شدن، و به خطر افتادن هویت ملى آنها تصمیم به ثبت موسیقى ملى کشورها و نغمه هاى نواحى آنها گرفته است، اما پرونده موسیقى ملى ایران همچنان روى میزهاى یونسکو در حال خاک خوردن است. دکتر «محمد سریر»، رئیس کمیته ملى موسیقى یونسکو در ایران در زمینه این پرونده گفت: «در دیدارى که با دیوید اشتل مسئول بخش میراث شفاهى آسیاى میانه داشتیم وصحبت هایى که در این زمینه داشتیم، ایشان از ثبت این میراث معنوى استقبال کردند، اما به دلیل این که مقررات جدید براى ثبت این آثار هنوز مشخص نشده است، نمى توانیم تاریخ دقیقى براى ارسال پرونده اعلام کنیم « ما در حال پیگیرى کارهاى پژوهشى خود را در این زمینه هستیم و استخوان بندى پرونده نیز تا این زمان تعیین مى شود ،اما جزئیات آن پس از اعلام ضوابط به طور دقیق مشخص خواهد شد.بخشى از کار نیز مربوط به ضبط موسیقى محلى از نقاط مختلف کشور است که بتدریج آن را آغاز مى کنیم.هدف از این کار معرفى جهانى موسیقى ایران و ارائه آن به عنوان یک هنر و میراث جهانى است.خانه موسیقى براى موفقیت این امر با مرکز موسیقى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و سایر بخش هاى فرهنگى دولتى همچون سازمان میراث فرهنگى مذاکراتى داشته است.

 

اتفاقهای مهم برای استادان:

شهرام ناظرى:

با انتشار خبر اهداى بالاترین نشان فرهنگى کشور فرانسه به «شهرام ناظرى» نام ناظرى بار دیگر بر سر زبان ها افتاد. او که همواره به عنوان یکى از فعال ترین چهره هاى موسیقى ایران محسوب مى شود، امسال نیز بار دیگر در کشور فرانسه به اجراى قطعات پرداخت و با وجه به محبوبیت ویژه اى که در میان فرانسویان دارد، بالاترین نشان فرهنگى این کشور به او اهدا شد.این خواننده مطرح موسیقى سنتى به مناسبت هشتصدمین سال تولد مولا نا در سالن دلا ویل فرانسه به اجراى کنسرت پرداخته بود که با استقبال خوب فرانسویان مواجه شد و از هفته ها قبل بلیت هاى این کنسرت پیش فروش شده بودند.او همچنین در آخرین روزهاى تابستان امسال کنسرت بزرگى را در نمایشگاه بین المللى تهران با حضور یک اسپانسر و بهره گیرى از نوازندگان و آهنگسازان جوان برگزار کرد که باوجود استقبال مخاطبان حواشى و جنجال هاى بسیارى را به همراه داشت.او در این کنسرت قطعات جدیدى را که ساخته آهنگسازان جوان بود، اجرا کرد و در آخرین بخش برنامه به اجراى قطعات معروفى چون « اندک اندک»، «آتش در نیستان» و …پرداخت.

محمد رضا لطفى

آهنگساز و نوازنده نامى تار و سه تار، پس از ۲۵ سال به ایران آمد و در آخرین روز فصل تابستان در نخستین برنامه عمومى خود در تالار رودکى ظاهر شد. لطفى در این برنامه درباره کمانچه و کمانچه نوازى به سخنرانى، نواختن ساز و پرسش و پاسخ با حاضران پرداخت.لطفى که در سال هاى اول انقلاب یکى از فعال ترین و بهترین آهنگسازان و نوازندگان موسیقى بود، سال ها از ایران و موسیقى صحنه اى به دور ماند و با بازگشتش تا ماه ها همچنان تیتر یک اغلب مجلات و صفحات موسیقى روزنامه ها شد. لطفى که در آن سال ها با گروه موسیقى شیدا اجراهاى موفقى را رقم زده بود، به صورت رسمى اعلام کرد که تصمیم دارد بار دیگر این گروه موسیقى را احیا کند.

کامبیز روشن روان

که تا پیش از برگزارى جشنواره موسیقى فجر عنوان مدیرعاملى خانه موسیقى را داشت، به دلایلى نامعلوم استعفا داد و به فاصله چند روز بعد از آن به عنوان دبیر بیست و دومین جشنواره موسیقى فجر منصوب شد و حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیر عامل خانه موسیقى انتخاب شد. روشن روان که در طول این سال ها به عنوان آهنگسازى فعال در زمینه ساخت موسیقى فیلم و همچنین موسیقى سمفونیک شناخته مى شود، همه تلاشش را کرد تا جشنواره اى متفاوت برگزار کند که تا حدود زیادى هم موفق بود. او بار دیگر ثابت کرد که هم در عرصه مدیریت موسیقى و هم در عرصه آهنگسازى، مى تواند موفق عمل کند. او که امسال در کنار همه مشغولیت هایش، از کار اصلى اش غافل نماند، موسیقى فیلم «بچه هاى ابدى» را به کارگردانى «پوران درخشنده» ساخت و موفق شد دیپلم افتخار بیست و پنجمین جشنواره بین المللى فیلم فجر را از آن خود کند. اگرچه بعدها در مصاحبه اى اعلام کرد که امسال با اختصاص ندادن سیمرغ بلورین جشنواره به موسیقى فیلم، شأن موسیقى پائین آورده شد.

 

درگذشتها :

یکى دیگر از مهم ترین اتفاق هایى که در سال ۸۵ به وفور براى موسیقى ایران رخ داد، مرگ موسیقیدانان یکى از پى دیگرى بود. در نخستین روزهاى امسال منوچهر همایون پور، دارفانى را وداع گفت و این مرگ و میر تا آخرین روزهاى سال دست از سر موسیقى برنداشت. منوچهر همایون پور، صبح روز دوشنبه هفتم فروردین هشتاد و پنج، در اثر عارضه قلبى در بیمارستان مهراد، در تهران درگذشت. اما پنجم آذر براى اهالى موسیقى و بخصوص آهنگسازان موسیقى فیلم، روز تلخى بود. بابک بیات سازنده موسیقى متن آثارى همچون ولایت عشق، سلطان و شبان وکشتى آنجلیکا پس از یک دوره بیمارى در سن ۶۳ سالگى درگذشت. بعد از فوت بیات، پس از روزها که همه منتظر به هوش آمدن خواننده جنوبى موسیقى پاپ بودند، «ناصرعبدالهى» خواننده معروف ترانه «ناصریا» در روز ۲۹ آذرماه درگذشت. ششم دى ماه نیز مصطفى کسروى، فاگوت نواز و آهنگساز خوش ذوق ایرانى و سازنده اورتور شوشترى، سرود درختکارى، گفت وگو کن، جست وجو کن، و … در سن ۸۳ سالگى از میان ما رفت. در پى او، ۱۳ بهمن ماه ویولن پرویز یاحقى، تکنواز و ترانه سراى ایرانى براى همیشه خاموش ماند.

(منبع:روزنامه ایران شماره: ۳۵۹۱ نویسنده: سمیه قاضی نژاد)

 

/ 3 نظر / 81 بازدید
سپیده

___$$$$$$$$______$$$$$$$$$ _$$$$$$$$$$$$__$$$$$$$$$$$$$ $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ _$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ ___$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ ______$$$$$$$$$$$$$$$$$ ________$$$$$$$$$$$$$ ___________$$$$$$$ _____________$$$ ______________$ سلام دوست من من آپم وقت کردی بیا [گل]

faeze

mamnun az babate in etelaAt o in post az khundan o donestanesh vaghan khosh halam

وبسايت اصفهان من بزرگترين نيازمنديهاي رايگان کشور

خوشحال ميشم به منم سر بزني! يک سيستم وبلاگ دهي جديد را باش آشنا شدم امکانات خوبي داره اونجا هم ميتوني وبلاگ بزني پارس بلاگ دات ايکس واي زد parsblog دات ايکس واي زد parsblog دات xyz [گل][گل] -------------------------------حالا چند تا آگهي بازرگاني-------------------- تبديل وب لاگ شما وبلاگنويس محترم به يک وب سايت با کمترين هزينه هاست رايگان يک ساله هديه من به شما شما فقط هزينه ثبت دامين مورد نظر خود را براي يک سال بدهيد و هاستينگ رايگان داشته باشيد براي کسب اطلاعات بيشتر با اي دي من در تلگرام مکاتبه کنيد @updap -------------------------------------------- بزرگترين آپلود سنتر براي ايرانيان امکان کسب در امد روزانه از تعداد دانلود فايل هاي شما همين الان با مراجعه به وب سايت زير اکانت خود را بسازيد updap دات کام آپ دپ دات کام ---------------------------------------------------------- يک سايت رايگان براي ارسال آگهي هاي شما بزرگترين سيستم نيازمنديهاي رايگان ايران همين الان آگهي خود را منتشر کنيد esfahan.me